Razer - 2010-07-29 18:09:14

MDW Arcus

Arcus, nie mowa tu o szybowcu, a o słynnym choć zapomnianym przez niektórych kombajnem zbożowym o rekordowej wydajności i przepustowości w swoich czasach, nietypowej konstrukcji i jednocześnie nowoczesnej technice. Kombajn uważany do dziś za najdziwniejszy okręt do zbioru płodów rolnych na świecie, robi wrażenie swoimi gabarytami jak i swoim wyglądem, kombajn który może mknąć z szybkością 40km/h którą podaje producent, choć wyczytałem na pewnym forum wypowiedz użytkownika tego kombajnu który rozwiną tą maszyną ponad 50 km/h, jak na kombajn to rewelacyjny wynik. Maszyna posiada 6 cylindrowy silnik Volvo który w początkowej wazie produkcji miał moc 375KM, a po podniesieniu 425KM, W gardzieli umieszczone dwa przeciwbieżnie obracające się wzdłużne rotory, pod którymi znajdują się elektrycznie regulowane klepiska. Walce omłacające mają średnicę 450 mm oraz długość 2535 mm. Prędkość obrotowa bębnów regulowana jest elektrohydraulicznie w zakresie 621 – 1802 obr./min. Po zastosowaniu specjalnego reduktora można ją obniżyć do 260 obr./min. Pod klepiskami rotorów umieszczone są cztery przenośniki ślimakowe, które transportują przesiany materiał do kolejnych, które pobierają dodatkowo nasiona, uzyskane z separacji na wirniku dwustrumieniowym o średnicy zewnętrznej 570 mm i szerokości 2184 mm, umieszczonym poprzecznie za wzdłużnymi rotorami gardzielowymi. Jego prędkość obrotowa jest stała i wynosi 850 obr./min. Cały zespół młócąco-wydzielający nosi nazwę SRS (Schacht Rotor System) o powierzchni aktywnej 4,4 m2 w wersji MDW i 5,36 m2 pod szyldem Case IH.
Niestety Użytkownicy Arcus'a zgodnie narzekają na trakcję kombajnu w trudnych warunkach terenowych. Każde koło posiada osobny hamulec zasadniczy sterowany hydraulicznie. Na przedniej osi zamontowane są bębny dociskane szczękami, zaś na tylnej tarcze. Bębnowy hamulec pomocniczy, aktywowany mechanicznie działa wyłącznie na most tylny. Słabszy Arcus mógł współpracować z trzema typami zespołu żniwnego: 6,6; 7,2 i 7,8 m, zaś do mocniejszego można było założyć dodatkowo heder o szerokości 8,4 m. Listwa nożowa wprawiana jest w ruch przez planetarny system Schumachera. Motowidła napędzane są hydraulicznie w zakresie 0 – 43 obr./min, zaś ich położenie można zmieniać z kabiny, dzięki siłownikom hydrostatycznym. Kombajn wyposażony jest w układ aktywnego kopiowania terenu. Jest to dość ciekawe, gdyż firma MDW zasłynęła w tej dziedzinie z biernych rozwiązań sprężynowo-grawitacyjnych. Arcus był pierwszym i jedynym kombajnem niemieckiej spółki, w której zastosowano elektrohydrauliczny przechył hedera. Do usuwania zapchań z zespołu żniwnego służy elektryczny napęd zwrotny. Maszyna dysponowała w tamtych czasach rekordową pojemnością zbiornika, wynosiła ona 12 ton, gdyby nie uwzględnić nadstawek stosowanych we współczesnych kombajnach, rekord do dziś był by nie pobity.

Historia kombajnu Arcus sięga prawdopodobnie końca lat 80-tych ubiegłego stulecia. Wtedy firma Fortschritt zaprezentowała prototyp o nazwie E 532 Axial. W maszynie zastosowano wzdłużne bębny młócące, umieszczone w obudowie zazwyczaj przynależnej przenośnikowi pochyłemu.

Arcus jest jednym z najbardziej unikatowych kombajnów na świecie, został wyprodukowany jedynie w 12 sztukach, a pod barwami Case IH wyprodukowano ich 14.

http://www.bankfotek.pl/thumb/708508.jpeghttp://www.bankfotek.pl/thumb/708512.jpeghttp://www.bankfotek.pl/thumb/708514.jpeg

kancelaria ultimatum Ciechocinek restauracja